Heerlijke oer-Hollandse producten van Unox!

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
  1. Home
  2. Ons Unox
  3. Unox door de jaren heen

Unox door de jaren heen

Ingezonden op 08/06/11
Unox door de jaren heen

Unox bestaat volgend jaar alweer 75 jaar. Hieronder kun je in vogelvlucht lezen wat we in die tijd allemaal hebben meegemaakt en gedaan.

1937 – Hoe het begon

"Sinds 1937 maakt Unox al de lekkerste rookworsten"

Over het ontstaan van de merknaam Unox gaan verschillende verhalen. De een beweert dat iemand eens bedacht heeft om Unilever, Oss en Ox (Engels voor os) samen te voegen tot Unox. En anderen zweren dat de naam een uitkomst is van een prijsvraag onder werknemers. Hoe het ook zij, vanaf 1937 worden onder de merknaam Unox de lekkerste rookworsten gemaakt. Met succes. Want binnen een paar jaar worden naast de Gelderse rookworsten andere producten geïntroduceerd, zoals Thuringer bloedworst, Pariser Boterhamworst, Brunswijker Theeworst en wel zes verschillende soorten snijworst.

 

1957 – Soep in blik

In 1957 komt de eerste bliksoep op de markt. Tomatensoep. Toen al net zo lekker als die van nu. Maar omdat het fenomeen bliksoep nog onbekend was werd er eerst lang onderzoek gedaan om ervoor te zorgen dat het na het opwarmen nog net zo zou smaken als bij de bereiding. Toen dat gebeurd was, stond het eerste blikje tomatensoep al snel te pronken in de schappen van de lokale buurtsuper.

 

1961 – Eerste reclamecampagne

Op een goede dag ergens in 1961 werd bedacht dat soep heel lekker was maar dat te weinig mensen hem kochten. En er was maar één manier om de kritische Nederlandse consument te overtuigen. De soep laten proeven. Daarom werden er maar liefst 2,9 miljoen blikken soep uitgedeeld aan Nederlandse huishoudens. Gratis (uiteraard). Een enorme investering, maar wel een succesvolle. Het marktaandeel steeg naar 67 procent.

 

1997 – De Elfstedentocht

In 1997 besloten we spontaan om op het rustpunt in Dokkum koffie, thee, warme chocolademelk, en gratis erwtensoep uit te delen aan schaatsers en vrijwilligers. Een groot succes. Toch schreven we hier op nog een andere manier geschiedenis. Met de Unox Muts. Die werd hier voor het eerst geïntroduceerd. Overal langs de route en in de dorpen zag je onze muts. Het leek een heus Elfstedentochttenue. Een super-Hollandse sfeer en hier bij Unox spreken we dan stiekem een beetje van onze Elfstedentocht.

 

1998 – De Nieuwjaarsduik

Als je er zelf niet al aan meegedaan hebt, heb je er toch vast wel een van gehoord. De Nieuwjaarsduik. Het evenement begon in 1960 als een soort grap met slechts acht man. Bij Unox konden we de grap wel waarderen en we adopteerden de Nieuwjaarsduik. De afgelopen jaren doken rond de 10.000 durfals het nieuwe jaar in. Het bakje warme soep naderhand zorgde – ondanks alle kou – toch voor een warm begin van het nieuwe jaar.

 

2002 – Koninklijk huwelijk

Tijdens het koninklijk huwelijk lag Unox letterlijk vooraan, want voor alle vroege vogels die al een avond van tevoren een goede plek zochten op de Dam hadden we een slaapzak klaarliggen. Een knaloranje exemplaar met een hermelijnen bontkraag. Oftewel de Unox Damslaper.

 

2007 – Eerlijk is heerlijk

In 2007 werd een nieuwe campagne gelanceerd met het thema: “eerlijk is heerlijk”. Het werd tijd om te vertellen dat we al onze producten maken van eerlijke en echte ingrediënten. Puur natuur, zonder ingrediënten die je niet persé nodig hebt.

 

2010 – Biologische soep

In 2010 kwamen we met de eerste biologische Unox soep. Biologisch houdt voor ons in: zoals de natuur het bedoeld heeft. Onze biologische telers besteden veel zorg en aandacht aan hun gewassen, maar proberen ze zo min mogelijk te beïnvloeden. Dit alles leidt tot het lekkerste resultaat in de Unox biologische soepen.