hero image
unox
  • unox
    1937

    Hoe het begon

    Over het ontstaan van de merknaam Unox gaan verschillende verhalen. De een beweert dat iemand eens bedacht heeft om Unilever, Oss en Ox (Engels voor os) samen te voegen tot Unox. En anderen zweren dat de naam een uitkomst is van een prijsvraag onder werknemers. Hoe het ook zij, vanaf 1937 worden onder de merknaam Unox de lekkerste rookworsten gemaakt. Met succes. Want binnen een paar jaar worden naast de Gelderse rookworsten andere producten geïntroduceerd, zoals Thuringer bloedworst, Pariser Boterhamworst, Brunswijker Theeworst en wel zes verschillende soorten snijworst.

  • unox
    1953

    Unox Knakworstjes

    Naast rookworst zijn de Unox knakworstjes ook een van de meest bekende Unox producten. Er is altijd wel een goed moment te vinden voor deze knakworstjes, of knax, zoals op de eerste verpakking stond. Bijvoorbeeld tijdens de lunch, als kindertraktatie, met een broodje en soep als avondmaaltijd, of gewoon lekker tussendoor! Dit iconische product is niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken: het is er ook al sinds 1953. Inmiddels is het product verbeterd: zo gebruiken we nu beter levenvlees, maar de unieke Unox kruiding maakt dat het nog net zo geliefd is als voorheen!
  • history-2
    1957

    Soep in blik

    In 1957 komt de eerste bliksoep op de markt. Tomatensoep. Toen al net zo lekker als die van nu. Maar omdat het fenomeen bliksoep nog onbekend was werd er eerst lang onderzoek gedaan om ervoor te zorgen dat het na het opwarmen nog net zo zou smaken als bij de bereiding. Toen dat gebeurd was, stond het eerste blikje tomatensoep al snel te pronken in de schappen van de lokale buurtsuper. De ‘kok’ van de eerste ketel was Th. Van der Leest, die al vanaf 1922 bij de voorloper van Unox, Hartog, in dienst was. De capaciteit was in het begin nog beperkt, aan het einde van het jaar konden per dag twaalf ketels soep worden gemaakt.

  • history-3
    1961

    Eerste reclamecampagne

    Op een goede dag ergens in 1961 werd bedacht dat soep heel lekker was maar dat te weinig mensen hem kochten. En er was maar één manier om de kritische Nederlandse consument te overtuigen. De soep laten proeven. Daarom werden er maar liefst 2,9 miljoen blikken soep uitgedeeld aan Nederlandse huishoudens. Gratis (uiteraard). Een enorme investering, maar wel een succesvolle. Het marktaandeel steeg naar 67 procent.

  • unox
    1970

    Knakworsten variatie

    Als je kijkt naar de producten van Unox in de loop der jaren, zie je dat er altijd wordt gekeken naar wat de consument belangrijk vindt. In de jaren 70 zijn steeds meer mensen bewust bezig met lijnen of opletten wat zij eten. Unox lanceert daarom de eerste variatie op de traditionele knakworsten: de magere halva worstjes, met minder calorieën.

  • history 4
    1997

    De Elfstedentocht

    In 1997 besloten we spontaan om op het rustpunt in Dokkum koffie, thee, warme chocolademelk, en gratis erwtensoep uit te delen aan schaatsers en vrijwilligers. Een groot succes. Toch schreven we hier op nog een andere manier geschiedenis. Met de Unox Muts. Die werd hier voor het eerst geïntroduceerd. Overal langs de route en in de dorpen zag je onze muts. Het leek een heus Elfstedentochttenue. Een super-Hollandse sfeer en hier bij Unox spreken we dan stiekem een beetje van onze Elfstedentocht.
  • history-5
    1998

    De Nieuwjaarsduik

    Als je er zelf niet al aan meegedaan hebt, heb je er toch vast wel een van gehoord. De Nieuwjaarsduik. Het evenement begon in 1960 als een soort grap met slechts acht man. Bij Unox konden we de grap wel waarderen en we adopteerden de Nieuwjaarsduik. De afgelopen jaren doken rond de 10.000 durfals het nieuwe jaar in. Het bakje warme soep naderhand zorgde – ondanks alle kou – toch voor een warm begin van het nieuwe jaar.

  • history-6
    2002

    Koninklijk huwelijk

    Tijdens het koninklijk huwelijk lag Unox letterlijk vooraan, want voor alle vroege vogels die al een avond van tevoren een goede plek zochten op de Dam hadden we een slaapzak klaarliggen. Een knaloranje exemplaar met een hermelijnen bontkraag. Oftewel de Unox Damslaper.

  • 2007

    Eerlijk is heerlijk

    In 2007 werd een nieuwe campagne gelanceerd met het thema: “eerlijk is heerlijk”. Het werd tijd om te vertellen dat we al onze producten maken van eerlijke en echte ingrediënten. Puur natuur, zonder ingrediënten die je niet persé nodig hebt.

  • history-8
    2010

    Biologische soep

    In 2010 kwamen we met de eerste biologische Unox soep. Biologisch houdt voor ons in: zoals de natuur het bedoeld heeft. Onze biologische telers besteden veel zorg en aandacht aan hun gewassen, maar proberen ze zo min mogelijk te beïnvloeden. Dit alles leidt tot het lekkerste resultaat in de Unox biologische soepen.

  • history-2016
    2016

    Unox Proeverij

    Unox Proeverij komt als nieuwe tak onder Unox. We hebben onze klassiekers opnieuw uitgevonden, zoals de erwtensoep, tomatensoep en groentesoep. Zo hebben we een lichtere erwtensoep gemaakt, met tuinerwten en stukjes pancetta, in plaats van rookworst. De tomatensoep heeft een licht rokerige chilismaak en verrassende kruiden. De derde is nu al een klassieker: de vergetengroentesoep, een heerlijk romige soep van pastinaak met cantharellen. Ouderwets lekkere soepen dus, met een pure smaak en verrassende ingrediënten. In 2017 komen er twee Proeverij rookworsten bij: met zwarte peper en eentje met witte peper en een beetje venkel.