Unox Image
Het Wintercollectief logo

1.1 Kerstpakkettenactie

We doen als Unox al ruim 10 jaar mee aan de kerstpakkettenactie van de Voedselbank. Samen met andere merken verzorgen we dit jaar 45.000 kerstpakketten voor gezinnen in Nederland. Hoe we dit doen? We toveren Ahoy Rotterdam en de horeca groothandel Bidfood tijdelijk om tot productielijn. De verschillende merken sturen hun producten naar deze twee locaties toe, waar ze vervolgens door vrijwilligers in een van de 45.000 kerstpakketten worden gestopt. 

De vrijwilligers zijn werknemers van Unilever, maar ook van andere bedrijven, die er met z’n allen voor zorgen dat deze enorme onderneming al vele jaren met veel overgave en plezier wordt georganiseerd. We zijn blij dat we als Unox op deze manier kunnen bijdragen aan warme feestdagen voor alle - dat is onze droom - huishoudens. 

Persoon in supermarkt

1.2 Nieuwjaarsduik

De iconische nieuwjaarsduik, wie kent hem niet? Ieder jaar organiseren we rond de jaarwisseling een gezamenlijke duik in open water. Kopje onder in de kou voor de echte winterliefhebbers. Wat ons betreft is er geen betere manier om het jaar goed in te luiden. Na afloop belonen we alle fanatieke deelnemers met een warme kop snert. 

De grootste duik vindt plaats in Scheveningen, maar deze traditie wordt eigenlijk overal gevierd - van het uiterste puntje van Limburg tot helemaal bovenin Groningen. En ook in tijden van corona werd de traditie in stand gehouden, door kopje onder te gaan met een blik soep gevuld met zeewater vanuit huis, zodat ook daar een frisse duik kon worden genomen. Als dat geen Oerhollandse beleving is. 

Maar het allerbelangrijkste uitgangspunt van Unox voor de nieuwjaarsduik? Het steunen van de Voedselbank. Alle opbrengsten van de nieuwjaarsduik gaan jaarlijks namelijk naar de Voedselbank. Voor iedere inschrijving voor de duik doneert Unox een blik soep aan de Voedselbank. Jaarlijks komt dit neer op zo’n 20.000 soepen voor de Voedselbank. Want ook voor mensen die een extra’tje kunnen gebruiken wil Unox het jaar zo goed mogelijk inluiden. 

lachende Unox medewerker

1.3 Wintercollectief

Die knusse winter waar Nederland normaal gesproken naar uitkijkt, ziet er in de winter van 2022/2023 heel anders uit. Met de energiecrisis, de inflatie, corona en een oorlog in Oekraïne zijn de warme wintermomenten en lekkere winterhappen helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Letterlijk en figuurlijk. Schrijnend genoeg hebben naar verwachting ruim 47.000 gezinnen in Nederland deze winter moeite om rond te komen en dus genoodzaakt om de Voedselbank te bezoeken. Dit zijn 12.000 meer gezinnen dan vorig jaar, een groei van ruim 30%. Gezinnen die dachten dat zij nooit de onderkant van de armoedegrens zouden zien, merken dat zij ineens geen geld meer hadden voor boodschappen. Dit is zorgwekkend, helemaal omdat het getal nog steeds stijgende is.

En terwijl de vraag naar voedsel groeit, werd het aanbod juist alleen maar kleiner. Want door efficiëntere verspillingstromen en meer voedsel naar Oekraïne zag de Voedselbank minder volume binnenkomen van bedrijven. Hierdoor ontving de Voedselbank in het eerste kwartaal van 2022 ruim 20% minder producten dan voorheen. Veel te weinig om aan de stijgende vraag te voldoen. Een wringende situatie.


Om deze reden hebben we het wintercollectief gestart. En in de eerste editie, tijdens de winter van 2022, hebben wij meteen 500.000 blikken soep gedoneerd aan de voedselbank. Wil je meer weten over deze actie? Lees hier meer.